søndag den 28. december 2014

Babymos, første grød og et tip til opbevaring


Nu gik den altså ikke længere. Bettemusen blev nødt til at få andet mad end den helt flydende slags. Vi har fået lidt af et madøre og med en kampvægt på 9 kilo her efter 4,5 måned tog jeg det som et vink med en vognstang om, at de alt for mange opvågninger om natten muligvis hang sammen med, at der nu skal noget andet indenbords. Som jeg tidligere har skrevet om her og her har jeg hele tiden haft planlagt selv at lave grød og henkoge det fremfor at fryse det eller kun bruge færdiglavet babymad (som i øvrigt skulle være helt fint, men bare lidt dyrt i længden). Med de to andre frøs vi grød i isterningbakker, hvilket jo er fint når man er hjemme, men måske lidt svært når man er på farten. Derfor var jeg også hurtig til at spidse ører da jeg hørte vores ven tale om metoden til brug ved produktion af babymad. Jeg har nu lavet to forskellige slags mod hhv. kartoffel/sød kartoffel og kartoffel/broccoli.   Og begge varianter er godkendt af bettemanden ;) Processen er ganske nem. Du laver en mos fx. af et hoved broccoli og samme mængde kartofler. Putter det færdige produkt på små patentglas. Sætter gummiring og låg på og smider alle glas i en stor gryde med kogende vand. Her skal de så koge indtil indholdet i glassene begynder at småboble hvorefter du slukker for varmen og lader det stå til det kan sættes i køleskab og voila du har babymos til at tage med på farten. Det kan i princippet sagtens bare stå i et normalt køkkenskab, men her har vi det i køleskabet. Det skulle kunne holde i maaaange månder på denne måde, men som der bliver gået til den herhjemme holder de nok ikke så længe.
Prøv lige at se et skeptisk blik da første bid bliver serveret :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar