søndag den 20. juli 2014

Om at tage billeder af børn






Når jeg tager billeder af børnene synes jeg tit af de bedste bliver dem, hvor man tager dem i de aktiviteter, de allerede er igang med. Jeg er ikke selv den største fan af de typiske portrætfotos og synes ofte, at de bliver en anelse kunstige i forhold til, hvordan jeg selv ser børnene i deres hverdag. Derudover synes jeg ofte, at det er mere interessant at se billeder, hvor de ikke nødvendigvis kigger i kameraet, men kigger væk og hvor man fornemmer, at de er i deres egen verden. Endeligt kan jeg godt lide de lidt skæve vinkler, hvor billedet for eksempel skæres i panden. Det fanger øjet og giver på en måde et lidt filmisk udtryk.
Ovenstående er et par hurtige billeder, der netop er knipset af ungerne i haven. For mig er disse langt mere udtryksfulde end hvis jeg havde bedt dem stoppe deres aktivitet og kigge på "mor". Se lige S's udtryk i det første billede. Der gemmer sig langt mere bare de øjne end hvis jeg havde bedt hende om at "posere".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar